nettanhuss

Alla inlägg den 26 januari 2011

Av Anette - 26 januari 2011 23:08

När saker och ting i Ditt liv nästan har blivit för mycket för Dig att hantera, när dygnets 24 timmar inte känns nog, kom ihåg majonnäsburken och två koppar kaffe:

En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig. När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonnäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar. Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna samtyckte till att den var det.


Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt. Småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna. Återigen frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det.


Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken. Sanden fyllde upp resten av tomrummen. Han frågade ännu en gång om burken Var full. Återigen svarade studenterna med ett enhälligt "ja".


Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade.


Nu, sa professorn medan skratten klingade ut, vill jag att ni tänker er att den här burken representerar ert liv. Golfbollarna representerar de viktiga sakerna som familj, barn, hälsa och annat som ligger passionerat i ert hjärta. Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa saker återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv.

Småstenarna representerar andra saker som betyder något, som hem, jobb och bil. Sanden representerar allt annat - småsakerna. Om ni lägger sanden i burken först, fortsatte professorn, går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenen. Samma sak är det med livet. Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig. Så, var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet.

Umgås med dina barn. Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till, Åt det som gör dig passionerad. Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt. Ta hand om "golfbollarna" först - sakerna som verkligen betyder något. Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand.


En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar. Professorn log och sade, jag är glad att du frågar. Kaffet finns med för att visa er att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän.

Av Anette - 26 januari 2011 11:59

Denna dagen så här långt har bestått av plugg, städning (som jag ska fortsätta med) och sen packning av saker.....Senare i kväll ska jag iväg på första nämndsmötet med kultur och fritidsnämnden, men det är inte förren kl halv 7 i kväll....nu börjar det närma sig att alla saker är packade, har bara lite kvar nu....en del kan jag inte packa förren på lördag eller ja fredag...barnens kläder bla..men annars har jag nästan packat allt har bara lite böcker kvar där uppe...och barnens leksaker.Pratat med ainagumsan med via sms det får jag inte glömma sen har jag pratat en snabb runda med älskling oxå...han kommer i morgon efter jobb och stannar tills på fredag då han ska jobba inne i Helsingborg...sen kommer han senare på kvällen igen så vi får många dagar tillsammans (me love)....lördag ja då ska det uträttas lite ärenden inne i stan men annars ska vi bara ladda batterierna inför söndag då flytten går :-).Glömde juh att jag har chattat med Jossegumsan med på fb <3 krya på dig hjärtat <3....Annars då nja jag har inget annat att förtälja...ska fortsätta min städning nu så att här är fint tills älsklingen min kommer i morgon....Var på telia i förrgår och skulle skaffa abonnemang men det tar ett tag innan det kommer igång så tills vidare nås jag på mobilen för er alla som har det numret.Sitter och tänker på hur fantastiskt lycklig jag är, vad bra saker som har kommit ur det här eländet jag har haft det senaste halvåret...och att jag är lycklig är tackvare min egen lilla älskling....Hade det sen inte varit för Gogumsorna mina så hade jag inte orkat ta mig dit jag är idag och de vet hur mycket de betyder för mig....En del andra goa vänner har även de stöttat mig och varit inspirationskällor...jag tror ni vet vilka ni är <3Barnen ser fram emot flytten de med och det är skönt...de håller visserligen på att tjata hål i mitt stackars lilla huvud men det är smällar man får ta eller hur hihihi....Sen har vi en sak med sander innan idag jag skrev det på fb men tar det här med: ♥ Alexander är för härlig...han var sur på mig innan och då frågade han när Chrille kom, för han skulle berätta för Chrille att jag hade skällt på honom för så fick man inte göra eftersom han är Chrilles gosse.... ♥ Sötgröten min :-)så älskling har man vunnit mina barns hjärtan på ett sådant sätt som du har gjort så är man fantastisk för det är inte alla som vinner dem.....men du har gjort det och det gör mig lugn och glad jag är säker på att vi får en väldigt fin framtid tillsammans, du jag och alla barnen....det är du och ajg som är menade för varandra resten av livet det vet jag om...lyssnar på min magkänsla och den säger inte emot mig.....Puss på dig mitt allt: ÄLSKAR DIG. Glöm aldrig bort det...Kram på er andra

Av Anette - 26 januari 2011 10:13

1 Dl socker

4 Ägg

2 Dl torkad frukt

1 Tsk salt

4 Msk citronsaft

Nötter

2 Liter wiskey


ta fram en mellanstor skål

kolla wiskeyn genom att smaka, häll wiskey i ett dl mått och drick

upprepa

Sätt på elvispen

smaka återigen på wiskeyn om den fortfarande håller kvaliteten.

Blanda en dl smör i en stor skål lägg till 1 msk socher och visspa igen

Kolla om wiskeyn fortfarande är god, drick en kopp.

Schtäng av elvischpen

knäck två hönor och schläng i schkålen med all torkad fjukt.....shätt på elvisspeningen

om den fjuktade torken fastnar i sshkålen vrid loss den med en muvschreisel

schmaka sen om wiskeyn är lika god

shen shka du shila 2 dl schalt eller nått schånt det e inte så noga

kolla wiskeyn

shila citronhatten lägg till en mat....shed och så schocker eller nått.....va fan

shmörj ugnen

vrid kakformen på 220 grader, glöm ej att schtänga av elvisspen

shläng ut schkålen genom fönstret och kola shen wiskeyn.....

gå och lägg dig .....vem fan vill ha fjuktkaka


hoppas på en trevlig afton / AA


Av Anette - 26 januari 2011 09:53

2 Kg Kärlek

1,5 Kg Glädje

2,5 Hg Skratt

5 Hg Mildhet

5 Hg Överseende

5 Hg Självuppoffring

5 Hg Finhackat förstånd

5 Hg Gott humör

2 Msk Uppfriskande gräl

1 Kkp Sunt förnuft

25 G Blygsamhet


Gör så här:

Placera kärlek, glädje och mildhet i ett kärl. Vispa ihop överseende, blygsamhet och självuppoffring.

Rör ner det finhackade förståndet och goda humöret i de uppfriskande grälen.

Tillsätt bubblande skratt och sunt förnuft.

Knåda ihop tills allt är blandat.

Värm försiktigt i evighet.


Av Anette - 26 januari 2011 08:06

Dag 10 på utmaningen och jag ska skriva om mina syskon.

Har två underbara bröder som är mindre än mig, en som precis nu i julas fyllt 25 och en som fyller 24 i maj.

Tim (25) bori en lägenhet i Helsingborg, jobbar på pilkington i Landskrona. Vad ska man skriva om honom, han är en fantastisk kille med ett stort hjärta, den vilde av de två, hamnar lätt i trubbel men ack så underbar ändå. När vi var små stod vi inte så nära varandra men sen när vi båda flyttade hemirån förstärktes banden mellan oss och nu även om vi även om vi inte träffas så ofta så har vi starka band mellan oss.....

Fredde då (24) ja han och jaghar alltid stått varandra välding nära, han är den blyge av de två och har alltid varit storasysters gosse och kommer alltid att vara det :-). Fredde bor med sin pojkvän i en lägenhet, även han i helsingborg....ja ni läste rätt pojkvän, han har pojkvän. Har fått många reaktioner på det från sk "vänner" och jag kan säga att jag blir lika arg varje gång för vad spelar det för roll bara han är lycklig och när han är lycklig är storasyster lycklig. För mig är det som om man skulle kritisera någon för dens hårfärg tex gillar du honom trots att han är rödhårig eller trots att han är tjock eller smal? Det gör mig rosenrasande rent ut sagt.

Vad spelar det för roll vilken läggning personen i fråga har det är väl huvudsaken att han är lycklig. Han har efter många år hittat sin plats och det är han väl värd. De som har negativa tankar och åsikter om det är inte min vänner och behöver inte bekymra sig heller...nä styrkan som han fann når han kom ut beundrar jag honom för, det är inte många som har den styrkan.

Så mina älskade bröder: Storasyster älskar er och det vet ni om....


Har även två plastsystrar på mamsens Pers sida men de kan jag inte skriva så mycket om.....men de är inte glömda för det

KRAM på er alla...

Håll tummar och tår för att älskling kommer i dg ett tag

Älskar dig älsklingen min glöm aldrig det


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards